Keurmerkrapportage

Keurmerk Kortdurende GGZ 2025 - PsyMens
 
Norm 1 - Kortdurend generalistisch behandelen

De GGZ-aanbieder biedt cliënten een afgebakende generalistische behandeling die gericht is op herstel van functioneren, uitgaat van het vermogen tot eigen regie van de cliënten zelf en hun eigen kracht versterkt.

“We zorgen samen dat goed duidelijk is waarom u hulp vraagt, wat u wilt bereiken en of u met uw hulpvraag op de juiste plek bent. U krijgt informatie over de mogelijkheden voor de behandeling en beslist samen met uw behandelaar over de invulling van het behandeltraject. Kan de behandeling (deels) online gedaan worden? Is het wenselijk om uw naaste(n) te betrekken en wanneer? Wat kunt u zelf doen? En is een groepsbehandeling wellicht passend voor u? Uw behandelaar legt u duidelijk uit wat er van u wordt verwacht in de behandeling. Apps en e-modules ondersteunen uw behandeling, zodat u zelf op elk moment verder kunt werken aan uw herstel.”

“We hebben vertrouwen in uw eigen kracht en willen ervoor zorgen dat u zo snel mogelijk weer zelf verder kan. We bespreken met u hoelang de behandeling ongeveer gaat duren. We kijken regelmatig samen of u op de goede weg bent om uw doelen te halen. Zo zorgen we er samen voor dat de behandeling blijft aansluiten op uw behoefte en niet langer duurt dan nodig.”

Uw organisatie voldoet aan deze norm

U heeft laten zien dat en hoe de behandelaar...:

  • bepaalt of cliënten met hun hulpvraag in de GGZ en bij de behandelaar op de juiste plek zijn.

  • samen met cliënten de hulpvraag formuleert en omzet naar concrete behandeldoelen, uitgaande van het vermogen tot eigen regie van cliënten en met oog voor het netwerk om cliënten heen.

  • cliënten ervan bewust maakt dat het een afgebakend behandeltraject betreft, dat zo kortdurend mogelijk wordt ingestoken.

  • cliënten bewust maakt van hun eigen benodigde inzet tijdens en na het behandeltraject.

  • cliënten voorziet van informatie en samen met cliënten:

    • besluit over de behandelmethode (bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie, EMDR of oplossingsgerichte therapie).

    • besluit over de inzet van eHealth, passend bij de kracht- en herstelgerichte insteek en het afgebakende karakter van de kortdurende generalistische werkwijze; met als uitgangspunt dat iedere cliënt desgewenst blended kan worden behandeld. 

    • een inschatting maakt van het benodigde aantal behandelsessies.

  • cliënten generalistisch behandelt.

  • cliënten waar nodig ondersteunt in het gebruik van eHealth.

  • samen met cliënten de mate waarin de behandeldoelen zijn behaald evalueert en welk instrument hierbij wordt ingezet.

  • inzet op het tijdig kunnen afsluiten van behandeltrajecten wanneer het behandeldoel is behaald, of wanneer blijkt dat de vooruitgang van een cliënt afvlakt of stagneert en er geen reële verwachting is op verdere verbetering binnen het kortdurende behandeltraject. Gemiddeld genomen wordt binnen 540 behandelminuten afgerond.

Informatie & Documentatie
Norm 2a - Reflecteren, leren en verbeteren

De GGZ-aanbieder reflecteert continu op zijn dienstverlening op basis van verzamelde en verwerkte gegevens en verbetert zijn dienstverlening waar nodig.

“Om u de best mogelijke zorg te kunnen blijven geven zijn we altijd aan het reflecteren, leren en verbeteren. We luisteren goed naar hoe u onze zorg ervaart en verzamelen gegevens over bijvoorbeeld het effect en de duur van onze behandelingen. Daarom vragen wij u af toe een vragenlijst in te vullen. Dit gebeurt bij de start van de behandeling, aan het einde en soms ook tussendoor. De inzichten die we hieruit halen, gebruiken we om uw behandeling en onze dienstverlening te verbeteren. We kunnen niet beloven dat alles perfect zal gaan; we beloven wel dat wanneer dat niet het geval is, we hiervan leren.”

Uw organisatie voldoet aan deze norm

U heeft laten zien dat en hoe uw organisatie...:

  • op organisatieniveau inzicht genereert en reflecteert op de onderstaande gegevens:

    • cliëntervaringen.

    • behandeleffecten.

    • cliënten die terug in zorg komen binnen een jaar.

    • gemiddeld aantal behandelminuten per behandeltraject.

    • gemiddelde duur in dagen per behandeltraject.

    • onvolledige behandeltrajecten.

    • cliëntpopulatie.

  • voor komend jaar één (of meer) doelstellingen ter verbetering van de dienstverlening heeft geformuleerd

  • het afgelopen jaar één (of meer) verbeteringen in de dienstverlening heeft doorgevoerd.

  • de hele organisatie, inclusief behandelaren, betrekt bij het verbeteren van de dienstverlening.

Informatie & Documentatie
Norm 2b - (Samen)werken aan toegankelijkheid van zorg en transparant zijn

De GGZ-aanbieder draagt met zijn dienstverlening en goede samenwerking met andere zorgaanbieders en het sociale domein bij aan de toegankelijkheid van zorg en stelt keuze-informatie voor cliënten en verwijzers beschikbaar op de eigen website.

“Wij zetten in op een goede samenwerking met andere hulp- en zorgverleners, zodat u zo snel mogelijk op de juiste plek wordt geholpen. We gebruiken methoden waarvan is bewezen dat ze effectief zijn. Onze behandelaren zijn daarnaast opgeleid om u de behandeling te bieden die bij ú past: maatwerk.”

"Wij hebben een toegankelijke website waarop u alle actuele informatie vindt die nodig is om te beslissen of u bij ons behandeld kan en wil worden. Deze informatie helpt u ook om u goed voor te bereiden op de behandeling. Het gaat om informatie over onder meer bereikbaarheid, behandelaren, behandelmethoden, eHealth en cliëntervaringen.”

Uw organisatie voldoet aan deze norm

U heeft laten zien dat en hoe uw organisatie...:

  • zorgt voor een goede (regionale) samenwerking met andere GGZ-aanbieders, bedrijfsartsen, huisartsen, POH GGZ en het sociale domein.

  • de wachttijd zo kort mogelijk houdt.

  • het aanbieden van groepsbehandelingen vormgeeft of overweegt.

  • borgt dat iedere cliënt desgewenst voor, tijdens en na zijn behandeltraject gebruik kan maken van eHealth, waarbij dit bij voorkeur minimaal 12 maanden na afsluiting van behandeltrajecten toegankelijk blijft voor cliënten.

  • borgt dat behandelaren over digitale vaardigheden voor blended behandelen beschikken, passend bij de kracht- en herstelgerichte insteek en het afgebakende karakter van de kortdurende generalistische werkwijze.

  • transparantie op de website biedt over:

    • bereikbaarheid buiten openingstijden en bij spoed.

    • kenmerken behandelaren/team(s).

    • exclusie- of inclusiecriteria cliëntendoelgroep.

    • opbouw behandeling.

    • kortdurende en generalistische karakter behandeling.

    • aanbod en inhoud behandelmethoden.

    • aanbod en wijze van toepassing eHealth-interventies.

    • rapportcijfer cliëntervaringen met de CQi gemeten over 2024.

Informatie & Documentatie
Norm 3 - Kennis delen

De GGZ-aanbieder deelt zijn kennis en draagt bij aan het verder ontwikkelen van de kortdurende generalistische werkwijze (binnen het KiBG-netwerk).

"We delen onze expertise actief met andere zorgaanbieders binnen en rondom de GGZ. Zo kunnen anderen leren van onze kennis en ervaringen, en wij van hen. Samen werken we op die manier aan een betere mentale zorg in heel Nederland – voor u en voor anderen.”

Uw organisatie voldoet aan deze norm

U heeft voor uw organisatie laten zien...:

  • over welke onderwerpen op het gebied van kortdurend, generalistisch behandelen men van andere GGZ-aanbieders wil leren in 2025.

  • op welke onderwerpen op het gebied van kortdurend, generalistisch behandelen men expertise met andere GGZ-aanbieders kan delen in 2025.

  • aan welke activiteit van Stichting KiBG is deelgenomen in 2024 (minimaal één).

Informatie & Documentatie