Keurmerkrapportage

Keurmerk Kortdurende Generalistische GGZ 2024 - PNOA Psychologisch Advies
 
Norm 1 - Kortdurend generalistisch behandelen

De GGZ-aanbieder biedt de cliënt een afgebakende generalistische behandeling die gericht is op herstel van functioneren, uitgaat van de cliënt en zijn eigen kracht versterkt.

“We zorgen samen dat goed duidelijk is waarom u hulp vraagt en wat u wilt bereiken. U krijgt informatie over de mogelijkheden voor de behandeling en beslist samen met uw behandelaar over de invulling van het behandeltraject. Kan de behandeling (deels) online gedaan worden? En is een groepsbehandeling wellicht passend voor u? Uw behandelaar legt u duidelijk uit wat er van u wordt verwacht in de behandeling. Apps en e-modules ondersteunen uw behandeling, zodat u zelf op elk moment verder kunt werken aan uw herstel.”

“We hebben vertrouwen in uw eigen kracht en willen ervoor zorgen dat u zo snel mogelijk weer zelf verder kan. We bespreken met u hoelang de behandeling ongeveer gaat duren. We kijken regelmatig samen of u op de goede weg bent om uw doelen te halen. Zo zorgen we er samen voor dat de behandeling blijft aansluiten op uw behoefte en niet langer duurt dan nodig.”

Uw organisatie voldoet aan deze norm

U heeft laten zien dat en hoe de behandelaar...:

  • bepaalt of de cliënt met zijn hulpvraag in de GGZ en bij de behandelaar op de juiste plek is.

  • samen met de cliënt diens hulpvraag formuleert en omzet naar concrete behandeldoelen, uitgaande van het vermogen tot eigen regie van de cliënt.

  • de cliënt ervan bewust maakt dat het een afgebakende behandeling betreft, die doorgaans binnen 540 minuten directe tijd (circa 12 sessies à 45 minuten) kan worden afgerond.

  • de cliënt bewust maakt van zijn eigen benodigde inzet tijdens en na de behandeling.

  • de cliënt voorziet van informatie en samen met de cliënt besluit over:

    • de behandelmethode.

    • de behandelvorm.

    • de inzet van apps en e-modules (eHealth) ter ondersteuning van de behandeling.

  • de cliënt transdiagnostisch en generalistisch behandelt.

  • de cliënt ondersteunt om gedurende en na de behandeling zelfstandig verder te werken aan zijn mentale gezondheid met behulp van apps en e-modules (eHealth).

  • samen met de cliënt de mate waarin de behandeldoelen zijn behaald evalueert en welk instrument hierbij wordt ingezet.

  • zo tijdig mogelijk afsluit.

Informatie & Documentatie
Norm 2a - Reflecteren, leren en verbeteren

De GGZ-aanbieder reflecteert continu op zijn dienstverlening op basis van verzamelde en verwerkte gegevens en verbetert zijn dienstverlening waar nodig of wenselijk.

“Om u de best mogelijke zorg te kunnen blijven geven zijn we altijd aan het reflecteren, leren en verbeteren. We luisteren goed naar hoe u onze zorg ervaart en verzamelen gegevens over bijvoorbeeld het effect en de duur van onze behandelingen. Daarom vragen wij u af toe een vragenlijst in te vullen. Dit gebeurt bij de start van de behandeling, aan het einde en soms ook tussendoor. De inzichten die we hieruit halen, gebruiken we om uw behandeling en onze dienstverlening te verbeteren. We kunnen niet beloven dat alles perfect zal gaan; we beloven wel dat wanneer dat niet het geval is, we hiervan leren.”

Uw organisatie voldoet aan deze norm

U heeft laten zien dat en hoe uw organisatie...:

  • op organisatieniveau inzicht genereert en reflecteert op de onderstaande gegevens:

    • cliëntervaringen.

    • behandeleffecten.

    • cliënten die weer terug bij de GGZ-aanbieder in zorg komen binnen een jaar (recidive).

    • gemiddelde directe behandeltijd in minuten.

    • behandelingen die na een intake geen vervolg krijgen.

    • cliëntpopulatie.

  • voor komend jaar één (of meer) doelstellingen ter verbetering van de dienstverlening heeft geformuleerd.

  • het afgelopen jaar één (of meer) verbeteringen in de dienstverlening heeft doorgevoerd.

  • de hele organisatie betrekt bij het verbeteren van de dienstverlening.

Informatie & Documentatie
Norm 2b - Samenwerken en transparant zijn

De GGZ-aanbieder draagt zorg voor een goede samenwerking met andere zorgaanbieders en het sociale domein en stelt keuze-informatie voor de cliënt en huisarts/verwijzer beschikbaar op de eigen website.

“Wij zetten in op een goede samenwerking met andere zorgaanbieders en het sociale domein, zodat u zo snel mogelijk op de juiste plek wordt geholpen. We gebruiken methoden waarvan is bewezen dat ze effectief zijn en onze behandelaren zijn opgeleid om u de behandeling te bieden die bij ú past: maatwerk.”

"Wij hebben een toegankelijke website waarop u alle actuele informatie vindt die nodig is om te beslissen of u bij ons behandeld kan en wil worden. Deze informatie helpt u ook om u goed voor te bereiden op de behandeling. Het gaat om informatie over onder meer bereikbaarheid, behandelaren, behandelmethoden, eHealth en cliëntervaringen.”

Uw organisatie voldoet aan deze norm

U heeft laten zien dat en hoe uw organisatie...:

  • zorgt voor een goede (regionale) samenwerking met andere GGZ-aanbieders, bedrijfsartsen, huisartsen en het sociale domein.

  • de wachttijd zo kort mogelijk houdt.

  • op gestructureerde wijze nieuwe richtlijnen en standaarden implementeert.

  • het aanbieden van groepsbehandelingen overweegt en eventueel vormgeeft.

  • borgt dat behandelaren over digitale vaardigheden voor kortdurend, generalistisch (be)handelen beschikken, waaronder: beeldbellen, het gebruiken van een online behandelplatform en het gebruiken van apps en e-modules (eHealth) in de behandeling van cliënten.

  • transparantie op de website biedt over:

    • bereikbaarheid.

    • kenmerken behandelaren/team(s).

    • exclusiecriteria cliëntendoelgroep.

    • opbouw behandeling.

    • kortdurende en generalistische karakter behandeling.

    • aanbod en inhoud behandelmethoden.

    • aanbod en wijze van toepassing eHealth-interventies.

    • met de CQi gemeten cliëntervaringen met een rapportcijfer van maximaal een jaar oud.

Informatie & Documentatie
Norm 3 - Kennis delen

De GGZ-aanbieder deelt zijn kennis en draagt bij aan het verder ontwikkelen van de kortdurende generalistische GGZ.

"We delen onze expertise actief met andere zorgaanbieders binnen en rondom de GGZ. Zo kunnen anderen leren van onze kennis en ervaringen, en wij van hen. Samen werken we op die manier aan een betere mentale zorg in heel Nederland – voor u en voor anderen.”

Uw organisatie voldoet aan deze norm

U heeft laten zien dat en hoe uw organisatie...:

  • heeft vastgesteld op welke onderwerpen op het gebied van kortdurend generalistisch behandelen van andere GGZ-aanbieders kan worden geleerd komend jaar.

  • heeft vastgesteld op welke onderwerpen op het gebied van kortdurend generalistisch behandelen er expertise met andere GGZ-aanbieders kan worden gedeeld komend jaar.

  • op structurele wijze invulling geeft aan het delen en ophalen van kennis en ervaring op het gebied van kortdurend, generalistisch behandelen en daarmee bijdraagt aan de ontwikkeling en implementatie ervan.

  • reflecteert op opgehaalde kennis op het gebied van kortdurend, generalistisch behandelen.

Informatie & Documentatie